Page 30 Manual Limba si Literatura Romana
P. 30
Familia


UNITATEA 2 ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII
Predicatul verbal


DESCOPERĂ
¾ Citeşte cu atenție textul de mai jos, pentru a rezolva cerințele:
O dispariție misterioasă: În curtea bunicilor, jocul cu mingea nu
se opreşte. Andu şi Anda îi pasează Buburuzei. Gâza se avântă. Lo-
veşte mingea, din toate puterile. Mingea țâşneşte cu viteza unui
supersonic la decolare. În zborul ei continuu, desenează în aer tra-
iectorii ciudate. La un moment dat, ajunge dincolo de nori. Dispare.
În curtea bunicilor, Anda şi Andu aşteaptă şi astăzi reîntoarcerea
mingii zburătoare. Până atunci, Buburuza a hotărât să doarmă. Cât
de tare sforăie piticania!
a) Transcrie textul în caiet.
b) Subliniază (folosind culori diferite) cuvintele care arată:
• Ce fac Anda şi Andu? • Ce face gâza? • Ce face mingea?
c) Ce părți de vorbire sunt cuvintele subliniate?
d) Apelând la cunoştințele dobândite în clasa a IV-a, precizează ce
rol îndeplinesc aceste cuvinte, în propoziție.

REŢINE!
Predicatul este partea principală de propoziție care arată: ce face
subiectul (Jocul cu mingea nu se opreşte.) • ce este sau cum este
subiectul (Buburuza e o gâză/ e foarte încântată.)
Predicatul verbal arată ce face subiectul. Se exprimă prin verb la
prezent, trecut sau viitor.
În propoziție, predicatul nu are un loc fix (Gâza se avântă./Gâza se
avântă spre minge./Se avântă gâza.)

EXERSEAZĂ
¾ Alcătuieşte enunțuri în care să foloseşti predicate verbale exprimate
prin: verb, timpul viitor, persoana a II-a singular • verb, timpul trecut,
persoana I plural • verb, timpul prezent, persoana a III-a singular.
¾ Smaranda, mama lui Nică – eroul cărții Amintiri din copilărie de Ion
Creangă – ştia să facă multe lucruri pe care copilul ei le considera ,,mi-
nunății”. Citeşte fragmentul următor, ca să afli câteva dintre ele: ,,…
Alunga nourii cei negri de pe deasupra satului nostru şi abătea grindi-
na în alte părți, înfigând toporul în pământ, afară, dinaintea uşii; […]
bătea pământul sau peretele, sau vrun lemn, de care mă păleam la cap,
la mână sau la picior, zicând: «Na, na!», şi îndată-mi trecea durerea.”
ŞTIAI? a) Transcrie în caiet fragmentul citat.
AFLĂ MAI MULTE! b) Subliniază toate verbele care arată ce făcea mama lui Nică.
c) Completează schema de mai jos, cu verbele subliniate.
Există forme verbale care nu
sunt predicate în propoziție: a Verbe care: − sunt predicate în propoziție: ...

− nu sunt predicate în propoziție (nu sunt la timpurile
râde, a plânge; văzând, zicând;
iubit, îndrăgit, de scris, de citit învățate şi nu îşi schimbă forma după persoană): ...
etc. d) Analizează ultimele două predicate verbale din text, precizând
timpul, persoana şi numărul verbelor prin care sunt exprimate.

28
28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35