Page 31 Manual Limba si Literatura Romana
P. 31
Familia
ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII UNITATEA 2
Subiectul exprimat (simplu și multiplu)
DESCOPERĂ
¾ Reciteşte enunțurile: „Andu şi Anda îi pasează Buburuzei. Gâza se
avântă. Mingea țâşneşte cu viteza unui supersonic la decolare.”
a) Identifică subiectele, punând una dintre întrebările la care răs-
punde această parte de propoziție (Despre cine este vorba în pro-
poziție? Cine...? Care este lucrul care...?/ Ce...?).
b) Subliniază subiectele cu două linii.
REŢINE!
Subiectul este partea principală de propoziție care arată cine face acți-
unea exprimată de predicat (Andu şi Anda îi pasează Buburuzei.) sau
cui i se atribuie o calitate ori o însuşire exprimată de acesta (Andu şi
Anda sunt frați/sunt veseli.)
După numărul de termeni, subiectul exprimat poate fi:
– simplu (alcătuit dintr-un singur termen) (Jocul cu mingea o încântă
pe Buburuză.); ŞTIAI?
– multiplu (alcătuit din doi sau mai mulți termeni). Termenii subiec- AFLĂ MAI MULTE!
tului multiplu sunt legați, de regulă, prin cuvântul şi sau prin virgulă
(Copiilor le plac jocul cu mingea, drumețiile prin păduri umbroase, La întrebarea ce? răspund mai
călătoriile în locuri necunoscute şi aventurile.) multe părți de propoziție.
În propoziție, subiectul nu are un loc fix (Mingea țâşneşte./Țâșnește Pentru a nu greși când iden-
mingea./Țâșnește mingea, cu putere.). De cele mai multe ori, subiec- tifici subiectul, înlocuiește-o
tul stă la începutul unei propoziții. Nu toate propozițiile au un subiect cu întrebarea ,,care este lucrul
exprimat ([Gâza] Lovește mingea, din toate puterile.) care?”, adresată predicatului.
EXERSEAZĂ
¾ Subliniază cu două linii toate subiectele din textul O dispariție mis-
terioasă.
¾ Transcrie enunțurile următoare. Încercuieşte-le doar pe cele în care
cuvintele subliniate sunt subiecte.
Se vede o minge. • Văd o minge. • Ascult un cântec. • Cântecul se
ascultă în linişte.
• Roşul apus se vede în depărtare.• Îmi place roşul. • Andu, vino
repede! • Andu vine repede.
¾ Completează tabelul de mai jos, construind propoziții:
Tipul de subiect Întrebarea la care răspunde Propoziția
Subiect multiplu Cine?
Subiect simplu Care este lucrul care? (ce?)
Subiect multiplu Despre cine este vorba în
propoziție? ŞTIAI?
Subiect multiplu Care este lucrul care? (ce?) AFLĂ MAI MULTE!
¾ Menționează funcția sintactică a cuvintelor subliniate:
Anda poartă o cămaşă cu buline. O poartă din lemn se înalță în Cuvintele cu formă identică,
Prea multă sare în mâncăruri fața casei. dar cu înțeles diferit se nu-
dăunează. Andu sare după minge. mesc omonime.
29
29
ELEMENTE DE CONSTRUCȚIE A COMUNICĂRII UNITATEA 2
Subiectul exprimat (simplu și multiplu)
DESCOPERĂ
¾ Reciteşte enunțurile: „Andu şi Anda îi pasează Buburuzei. Gâza se
avântă. Mingea țâşneşte cu viteza unui supersonic la decolare.”
a) Identifică subiectele, punând una dintre întrebările la care răs-
punde această parte de propoziție (Despre cine este vorba în pro-
poziție? Cine...? Care este lucrul care...?/ Ce...?).
b) Subliniază subiectele cu două linii.
REŢINE!
Subiectul este partea principală de propoziție care arată cine face acți-
unea exprimată de predicat (Andu şi Anda îi pasează Buburuzei.) sau
cui i se atribuie o calitate ori o însuşire exprimată de acesta (Andu şi
Anda sunt frați/sunt veseli.)
După numărul de termeni, subiectul exprimat poate fi:
– simplu (alcătuit dintr-un singur termen) (Jocul cu mingea o încântă
pe Buburuză.); ŞTIAI?
– multiplu (alcătuit din doi sau mai mulți termeni). Termenii subiec- AFLĂ MAI MULTE!
tului multiplu sunt legați, de regulă, prin cuvântul şi sau prin virgulă
(Copiilor le plac jocul cu mingea, drumețiile prin păduri umbroase, La întrebarea ce? răspund mai
călătoriile în locuri necunoscute şi aventurile.) multe părți de propoziție.
În propoziție, subiectul nu are un loc fix (Mingea țâşneşte./Țâșnește Pentru a nu greși când iden-
mingea./Țâșnește mingea, cu putere.). De cele mai multe ori, subiec- tifici subiectul, înlocuiește-o
tul stă la începutul unei propoziții. Nu toate propozițiile au un subiect cu întrebarea ,,care este lucrul
exprimat ([Gâza] Lovește mingea, din toate puterile.) care?”, adresată predicatului.
EXERSEAZĂ
¾ Subliniază cu două linii toate subiectele din textul O dispariție mis-
terioasă.
¾ Transcrie enunțurile următoare. Încercuieşte-le doar pe cele în care
cuvintele subliniate sunt subiecte.
Se vede o minge. • Văd o minge. • Ascult un cântec. • Cântecul se
ascultă în linişte.
• Roşul apus se vede în depărtare.• Îmi place roşul. • Andu, vino
repede! • Andu vine repede.
¾ Completează tabelul de mai jos, construind propoziții:
Tipul de subiect Întrebarea la care răspunde Propoziția
Subiect multiplu Cine?
Subiect simplu Care este lucrul care? (ce?)
Subiect multiplu Despre cine este vorba în
propoziție? ŞTIAI?
Subiect multiplu Care este lucrul care? (ce?) AFLĂ MAI MULTE!
¾ Menționează funcția sintactică a cuvintelor subliniate:
Anda poartă o cămaşă cu buline. O poartă din lemn se înalță în Cuvintele cu formă identică,
Prea multă sare în mâncăruri fața casei. dar cu înțeles diferit se nu-
dăunează. Andu sare după minge. mesc omonime.
29
29

