Page 26 Manual Limba si Literatura Romana
P. 26
Familia
UNITATEA 2 LECTURĂ
Narativul literar
DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
¾ Aminteşte-ți de predicția făcută când te-ai jucat Mingea călătoare.
Dacă a fost apropiată de conținutul textului, prezintă raționamen-
tul pe baza căruia ai făcut predicția.
¾ Reciteşte fragmentele din care afli:
a) unde şi când se petrece întâmplarea povestită în acest text;
b) din ce cauză mingea copilului a ajuns în fântână;
c) ce simte copilul, pe parcursul întâmplării.
¾ Enumeră trei însuşiri ale copilului şi trei însuşiri ale tatălui, aşa
cum le deduci din întâmplarea prezentată.
¾ Pornind de la sugestiile oferite de text, precizează trei motive pen-
tru care tatăl i-a îndeplinit copilului dorința.
¾ Repovesteşte întâmplarea din perspectiva tatălui, apoi din perspec-
tiva unui martor al întâmplării.
DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
¾ Precizează cuvinte cu sens opus pentru următoarele din text: îndră-
ISTORIA CUVINTELOR gisem, ridicând, fericit, ieșire, am iubit, egoist.
¾ Explică, folosind un dicționar tipărit sau unul on-line (www.dexon-
Preluat din francezul autobio line.ro), sensul adjectivului amar din construcțiile: „lacrimi amare”;
graphie, substantivul autobio „zile amare”; „vorbe amare”; „pâine amară”; „gust amar”.
grafie este compus din trei
termeni cu înțelesuri proprii. ¾ Povesteşte, în 5−7 enunțuri, o scurtă întâmplare din viața ta, folo-
Aceștia sunt de origine grea- sind expresiile: „a pune în pericol” şi „a-şi face apariția”.
că: autos – „însuși”, bios – „via- ¾ Imaginează-ți că îl întâlneşti pe autorul textului şi vrei să discutați
despre viața lui, despre profesia de critic literar, despre întâmplarea
ță” și graphein – „a scrie”.
scrisă de el şi citită de tine. Formulează trei întrebări pe care i le-ai
adresa, în legătură cu aceste subiecte.
REŢINE!
O întâmplare cu tata de Alex. Ștefănescu este un text autobiografic.
DISCUTĂ
* Autobiografia este o prezentare orală sau scrisă a vieții unei per-
• Unii cred că un părinte soane, făcută de persoana însăşi. În textele autobiografice, relata-
ar trebui să îndeplineas- rea faptelor se face la persoana I.
că toate dorințele propriu-
lui copil. Exprimă-ți acor- EXERSEAZĂ
dul sau dezacordul față de
această convingere, aducând ¾ Valorificând informațiile din unitatea anterioară, numeşte două
argumente în sprijinul părerii tră sături ale unei narațiuni prezente în textul lui Alex. Ștefănescu.
tale. ¾ Transcrie din text două structuri/enunțuri care arată implicarea
• Cum ai fi reacţionat tu în afectivă a autorului.
locul copilului de patru ani, ¾ Reciteşte fragmentul următor: „Și ce ruşine mi-e azi când mă gân-
dacă ți-ai fi pierdut jucăria desc că l-am pus pe tata în pericol, numai din cauza egoismului
preferată? Explică-ți reacția în meu de copil răsfățat”. Exprimă-ți părerea în legătură cu această
3−5 enunțuri. mărturisire făcută de autor, la maturitate.
24
24
UNITATEA 2 LECTURĂ
Narativul literar
DESCOPERĂ LUMEA TEXTULUI
¾ Aminteşte-ți de predicția făcută când te-ai jucat Mingea călătoare.
Dacă a fost apropiată de conținutul textului, prezintă raționamen-
tul pe baza căruia ai făcut predicția.
¾ Reciteşte fragmentele din care afli:
a) unde şi când se petrece întâmplarea povestită în acest text;
b) din ce cauză mingea copilului a ajuns în fântână;
c) ce simte copilul, pe parcursul întâmplării.
¾ Enumeră trei însuşiri ale copilului şi trei însuşiri ale tatălui, aşa
cum le deduci din întâmplarea prezentată.
¾ Pornind de la sugestiile oferite de text, precizează trei motive pen-
tru care tatăl i-a îndeplinit copilului dorința.
¾ Repovesteşte întâmplarea din perspectiva tatălui, apoi din perspec-
tiva unui martor al întâmplării.
DESCOPERĂ LUMEA CUVINTELOR
¾ Precizează cuvinte cu sens opus pentru următoarele din text: îndră-
ISTORIA CUVINTELOR gisem, ridicând, fericit, ieșire, am iubit, egoist.
¾ Explică, folosind un dicționar tipărit sau unul on-line (www.dexon-
Preluat din francezul autobio line.ro), sensul adjectivului amar din construcțiile: „lacrimi amare”;
graphie, substantivul autobio „zile amare”; „vorbe amare”; „pâine amară”; „gust amar”.
grafie este compus din trei
termeni cu înțelesuri proprii. ¾ Povesteşte, în 5−7 enunțuri, o scurtă întâmplare din viața ta, folo-
Aceștia sunt de origine grea- sind expresiile: „a pune în pericol” şi „a-şi face apariția”.
că: autos – „însuși”, bios – „via- ¾ Imaginează-ți că îl întâlneşti pe autorul textului şi vrei să discutați
despre viața lui, despre profesia de critic literar, despre întâmplarea
ță” și graphein – „a scrie”.
scrisă de el şi citită de tine. Formulează trei întrebări pe care i le-ai
adresa, în legătură cu aceste subiecte.
REŢINE!
O întâmplare cu tata de Alex. Ștefănescu este un text autobiografic.
DISCUTĂ
* Autobiografia este o prezentare orală sau scrisă a vieții unei per-
• Unii cred că un părinte soane, făcută de persoana însăşi. În textele autobiografice, relata-
ar trebui să îndeplineas- rea faptelor se face la persoana I.
că toate dorințele propriu-
lui copil. Exprimă-ți acor- EXERSEAZĂ
dul sau dezacordul față de
această convingere, aducând ¾ Valorificând informațiile din unitatea anterioară, numeşte două
argumente în sprijinul părerii tră sături ale unei narațiuni prezente în textul lui Alex. Ștefănescu.
tale. ¾ Transcrie din text două structuri/enunțuri care arată implicarea
• Cum ai fi reacţionat tu în afectivă a autorului.
locul copilului de patru ani, ¾ Reciteşte fragmentul următor: „Și ce ruşine mi-e azi când mă gân-
dacă ți-ai fi pierdut jucăria desc că l-am pus pe tata în pericol, numai din cauza egoismului
preferată? Explică-ți reacția în meu de copil răsfățat”. Exprimă-ți părerea în legătură cu această
3−5 enunțuri. mărturisire făcută de autor, la maturitate.
24
24

