Page 27 Manual Limba si Literatura Romana
P. 27
Familia
LECTURĂ UNITATEA 2
Narativul nonliterar
DESCOPERĂ
¾ Citeşte cu atenție ştirea de mai jos, descoperită de Andu într-un ziar foarte vechi:
Mingea căzută în fântână: Ieri, 10 noiembrie 1951, în timp ce se juca în curtea casei din orașul Lugoj, ju-
dețul Timiș, A.Ș (4 ani) și-a scăpat mingea în fântâna din curte. Supărat că și-a pierdut jucăria preferată, i-a
cerut tatălui (I.Ș., 30 de ani) să coboare după ea. În ciuda insistențelor părintelui, băiețelul nu a renunțat la
minge. Drept urmare, bărbatul a coborât în fântâna adâncă, punându-și viața în pericol. Ajutat de doi bărbați
aflați prin preajmă, tatăl a recuperat mingea, iar totul s-a încheiat cu bine. Intervenția a durat aproximativ
15 minute, mingea fiind înapoiată copilului, fără ca obiectul să fi suferit vreo stricăciune (A.M., Vocea Lugojului
11 noiembrie 1951)
a) Numeşte modul de expunere folosit în text.
b) Enumeră persoanele care participă la evenimentul relatat. DISCUTĂ
c) Precizează locul şi timpul întâmplării. Realizează o povestire „în lanț”
¾ După ce ai desenat-o în caiet, completează o diagramă Venn cu cu ajutorul colegului sau co-
asemănările şi deosebirile între O întâmplare cu tata de Alex Ștefă- legei de bancă în care să vă
nescu şi Mingea căzută în fântână a ziaristului „A.M.”. Urmăreşte: imaginați că tatăl copilu lui ar
a) conținutul textelor (Ce se povestește? Cine participă la întâm- fi refuzat să coboare în fântâ-
plări? Când și unde se petrec faptele?); nă, după minge. Povestește,
b) modalitatea în care se povesteşte (La ce persoană sunt relatate într-un text de 10−15 enun-
faptele? Există cuvinte/construcții care arată implicarea sufleteas- țuri, ce s-ar fi întâmplat mai
că a autorilor?); departe.
c) scopul textelor;
d) tipul de texte. Mingea
căzută în ŞTIAI?
O întâmplare
cu tata fântână AFLĂ MAI MULTE!
În viața de zi cu zi, narațiuni
REŢINE! nonliterare se întâlnesc: în ști-
rile prezentate la radio, la tele-
Textele nonliterare: surprind realitatea aşa cum există, fără ca vizor, în ziare; în articolele din
fantezia şi sensibilitatea autorului să intervină în prezentarea ziare sau din reviste.
acesteia • oferă date concrete, precise, reale, verificabile • sunt scri-
se cu scopul de a informa, de a convinge sau de a amuza.
Un text narativ nonliterar prezintă întâmplări adevărate, la care par-
ticipă persoane reale (nu personaje inventate de un autor). Faptele
sunt relatate la persoana a III-a şi sunt încadrate în timp şi în spațiu.
EXERSEAZĂ
¾ Precizează două trăsături ale unui text narativ nonliterar, identifi-
cate în Mingea căzută în fâtână.
¾ Creează un text nonliterar de 5−10 enunțuri, pornind de la imagi-
nea alăturată. Nu uita să precizezi: Ce se întâmplă? De ce, unde şi
când se întâmplă? Cine participă la întâmplarea relatată?
¾ Valorificând cunoştințele dobândite în unitatea anterioară, trans-
formă textul creat de tine la exercițiul anterior într-un text literar.
25
25
LECTURĂ UNITATEA 2
Narativul nonliterar
DESCOPERĂ
¾ Citeşte cu atenție ştirea de mai jos, descoperită de Andu într-un ziar foarte vechi:
Mingea căzută în fântână: Ieri, 10 noiembrie 1951, în timp ce se juca în curtea casei din orașul Lugoj, ju-
dețul Timiș, A.Ș (4 ani) și-a scăpat mingea în fântâna din curte. Supărat că și-a pierdut jucăria preferată, i-a
cerut tatălui (I.Ș., 30 de ani) să coboare după ea. În ciuda insistențelor părintelui, băiețelul nu a renunțat la
minge. Drept urmare, bărbatul a coborât în fântâna adâncă, punându-și viața în pericol. Ajutat de doi bărbați
aflați prin preajmă, tatăl a recuperat mingea, iar totul s-a încheiat cu bine. Intervenția a durat aproximativ
15 minute, mingea fiind înapoiată copilului, fără ca obiectul să fi suferit vreo stricăciune (A.M., Vocea Lugojului
11 noiembrie 1951)
a) Numeşte modul de expunere folosit în text.
b) Enumeră persoanele care participă la evenimentul relatat. DISCUTĂ
c) Precizează locul şi timpul întâmplării. Realizează o povestire „în lanț”
¾ După ce ai desenat-o în caiet, completează o diagramă Venn cu cu ajutorul colegului sau co-
asemănările şi deosebirile între O întâmplare cu tata de Alex Ștefă- legei de bancă în care să vă
nescu şi Mingea căzută în fântână a ziaristului „A.M.”. Urmăreşte: imaginați că tatăl copilu lui ar
a) conținutul textelor (Ce se povestește? Cine participă la întâm- fi refuzat să coboare în fântâ-
plări? Când și unde se petrec faptele?); nă, după minge. Povestește,
b) modalitatea în care se povesteşte (La ce persoană sunt relatate într-un text de 10−15 enun-
faptele? Există cuvinte/construcții care arată implicarea sufleteas- țuri, ce s-ar fi întâmplat mai
că a autorilor?); departe.
c) scopul textelor;
d) tipul de texte. Mingea
căzută în ŞTIAI?
O întâmplare
cu tata fântână AFLĂ MAI MULTE!
În viața de zi cu zi, narațiuni
REŢINE! nonliterare se întâlnesc: în ști-
rile prezentate la radio, la tele-
Textele nonliterare: surprind realitatea aşa cum există, fără ca vizor, în ziare; în articolele din
fantezia şi sensibilitatea autorului să intervină în prezentarea ziare sau din reviste.
acesteia • oferă date concrete, precise, reale, verificabile • sunt scri-
se cu scopul de a informa, de a convinge sau de a amuza.
Un text narativ nonliterar prezintă întâmplări adevărate, la care par-
ticipă persoane reale (nu personaje inventate de un autor). Faptele
sunt relatate la persoana a III-a şi sunt încadrate în timp şi în spațiu.
EXERSEAZĂ
¾ Precizează două trăsături ale unui text narativ nonliterar, identifi-
cate în Mingea căzută în fâtână.
¾ Creează un text nonliterar de 5−10 enunțuri, pornind de la imagi-
nea alăturată. Nu uita să precizezi: Ce se întâmplă? De ce, unde şi
când se întâmplă? Cine participă la întâmplarea relatată?
¾ Valorificând cunoştințele dobândite în unitatea anterioară, trans-
formă textul creat de tine la exercițiul anterior într-un text literar.
25
25

